Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2008-01-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
看護継続教育における看護理論を用いた事例検討の学習効果 : 院内研修後のレポートの分析 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Learning Effects of Case Studies Using Nursing Theories in Continuing Nursing Education : An Analysis of Reports Submitted after the Completion of In-Service Training |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護継続教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護理論 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
事例検討 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教育評価 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
continuing nursing education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
nursing theory |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
case study |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
educational evaluation |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11806441 |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P |
著者 |
山本, 容子
ja |
山本, 容子
京都府立医科大学医学部看護学科
|
ja-Kana |
ヤマモト, ヨウコ
|
en |
Yamamoto, Yoko
Kyoto Prefectural University of Medicine,School of Nursing
|
Search repository
西田, 直子
ja |
西田, 直子
ISNI 京都府立医科大学医学部看護学科
|
ja-Kana |
ニシダ, ナオコ
|
en |
Nishida, Naoko
Kyoto Prefectural University of Medicine,School of Nursing
|
Search repository
滝下, 幸栄
ja |
滝下, 幸栄
京都府立医科大学医学部看護学科
|
ja-Kana |
タキシタ, ユキエ
|
en |
Takishita, Yukie
Kyoto Prefectural University of Medicine,School of Nursing
|
Search repository
岩脇, 陽子
ja |
岩脇, 陽子
京都府立医科大学医学部看護学科
|
ja-Kana |
イワワキ, ヨウコ
|
en |
Iwawaki, Yoko
Kyoto Prefectural University of Medicine,School of Nursing
|
Search repository
小寺, 妙
ja |
小寺, 妙
ISNI 京都府立医科大学附属病院
|
ja-Kana |
コデラ, タエ
|
en |
Kodera, Tae
University Hospital, Kyoto Prefectural University of Medicine
|
Search repository
今西, 美津恵
ja |
今西, 美津恵
ISNI 京都府立医科大学附属病院
|
ja-Kana |
イマニシ, ミツエ
|
en |
Imanishi, Mitsue
University Hospital, Kyoto Prefectural University of Medicine
|
Search repository
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
原著 |
|
言語 |
ja |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Original Work |
|
言語 |
en |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
看護継続教育における看護理論を用いた事例検討の学習効果を明らかにすることを目的として,病院の院内研修を受講した看護師を対象に研修終了後のレポートを分析した.その結果,看護師は,看護理論を用いて看護実践を省察することで,新たな視点から患者や看護の方向性を捉えることができていた.臨床現場を経験してから帰納的に看護理論を学ぶことの有効性と,看護のキャリア形成への効果も示された. |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
To clarify the learning effect of a case study using nursing theories in continuing nursing education, we analyzed reports submitted by nurses who had participated in in-service education after their completion of the training. From the analysis, we found that the nurses had successfully identified trends in patients and future directions for nursing from a new perspective by reviewing their nursing practice with reference to nursing theories. Some reports indicated the effectiveness of the inductive approach of learning nursing theories after experiencing the job sites and the effects of the career development on nursing. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 京都府立医科大学看護学科紀要
en : Bulletin of School of Nursing Kyoto Prefectural University of Medicine
巻 17,
p. 55-63,
発行日 2008-03-15
|
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00005222588 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13485962 |